Geoblog.pl    zdzichu    Podróże    Iran 03.2015r    zwiedzamy miasto - pomnik Wolności, muzeum dywanów, cmentarz żołnierzy polskich, kompleks pałacowy Golestan,

Iran
Iran, Teheran

Rozpoczynamy od ikony miasta - wykonanego z białego marmuru pomnika Azadi - ( Wolność), Łuk triumfalny o wysokości 70 metrów, wzniesiony przez szacha Reza Pahlaviego na 2500 lecie istnienia Persji. Kolejny przystanek , to muzeum irańskich dywanów założone w 1978r przez żonę szacha Farah Diba Pahlawi zlokalizowane w nowym, ciekawym pod względem architektonicznym budynku. Prezentowane tam są wspaniałe perskie dywany od XVIII wieku po współczesność na powierzchni 3400 metrów kwadratowych. Następnie jedziemy do dzielnicy Doulab, gdzie znajduje się rzymskokatolicki cmentarz na, którym pochowani są uczestnicy przemarszu wojsk gen. Władysława Andersa z Armii Polskiej w ZSRR przez Iran na Bliski Wschód, a następnie do Europy. Na cmentarzu pochowano 1937 osób, w tym 409 wojskowych. Znajduje się tam dwudzielny cokół na którym umieszczona jest tablica pamiątkowa z polskim napisem: "Pamięci Wygnańców Polskich, którzy w drodze do ojczyzny w Bogu spoczęli na wieki 1942-1944". U opiekującego się cmentarzem Irańczyka, kupuję dwujęzyczne opracowanie (polsko/angielskie) wydane przez Rade Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa w 2002 roku pt. "Polskie Cmentarze Wojenne w Iranie". Pałac Golestan - najstarszy z historycznych zabytków Teheranu, zlokalizowany w ścisłym centrum miasta. Właściwie jest to cały zespół parkowo-pałacowy obejmujący kilka odrębnych pałaców i muzeów, w tym pałac szachów Iranu. Początki kompleksu sięgają XVI w. (za dynastii Safawidów), rozbudowywany w XVII wieku i później. Obecną postać zachowuje od 1865 roku. W 2013 roku został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.