Geoblog.pl    zdzichu    Podróże    Iran 03.2015r    droga do Kashan - dom rodziny Tabatabei, meczet Agha Bozorg

droga do Kashan - dom rodziny Tabatabei, meczet Agha Bozorg

Iran
Iran, Kāshān

Wyjazd z Teheranu prowadzi tuż obok budowanego mauzoleum ajatollaha Chomeiniego - budowę rozpoczęto zaraz po jego śmierci w 1989r. Stoją już cztery wieże, każda o wysokości 91 m - tyle, ile lat miał ajatollah w chwili śmierci. Cały kompleks ma zajmować 20 km2 a w skład będzie wchodziło centrum: kulturalno-turystyczne i handlowe, uniwersytet studiów islamskich i parking na 20 tysięcy samochodów. Do mauzoleum doprowadzono już metro. Dalej droga do Kashan wiodła między Górami Zagros a skrajem Wielkiej Słonej Pustyni - Dasht-e Kavir. Kashan - miasto-oaza na szlaku pustynnym łączącym Teheran z Kermanem. Miasto przeżywało rozkwit na początku naszej ery - z tego okresu wywodzi się legenda, że stąd do Betlejem wyruszyli Trzej Królowie. Oglądamy jeden z najciekawszych zabytków - dom rodziny Tabatabei jako przykład bogatej zabudowy rezydenckiej, meczet i szkołę koraniczną Agha Bozorg