Geoblog.pl    zdzichu    Podróże    Iran 03.2015r    plac Imama,paÅ‚ac Ali Qapu, bazylika Wank, mosty Esfahanu

plac Imama,pałac Ali Qapu, bazylika Wank, mosty Esfahanu

Iran
Iran, Isfahan

Po wczesnym śniadaniu rozpoczynamy zwiedzanie miasta, rozpoczynając od Placu Imama Homeiniego (Majdan-e Imam Homeini) ( 512 m × 159 m), powstałego pod koniec XVI wieku, po przeniesieniu stolicy państwa do Isfahanu przez Abbasa I Wielkiego. Początkowo miał służyć jedynie jako miejsce ceremonii królewskich, jednak na początku XVII wieku obudowano go dwupoziomowymi arkadami handlowymi. Plac Imama i budowle przylegające do niego zostały wpisane na Listę Światowego dziedzictwa UNESCO. Po wschodniej stronie placu znajduje się wzniesiony na początku XVII wieku meczet szejk Lotf Allah, uważany za arcydzieło architektoniczne i najładniejszy w Iranie , miał być prywatnym meczetem dla rodziny królewskiej , posiadający podziemne połączenie (tunel) z pałacem Królewskim (Ali Qapu) znajdującym się po drugiej stronie placu. Meczet jest niewielki, nie posiada iwanów i minaretów ale za to wspaniale zdobiony. Ali Qapu (Wysokie Wrota) - to siedmiopiętrowa brama do zespołu pałacowego o wysokości 48m, pomieszczenia której pełniły różne funkcje: administracyjne, sadownicze oraz hotelowe - pokoje gościnne dla gości. Na szóstym piętrze znajduje się pokój muzyczny o ciekawym wystroju ( w kształcie butelek) i walorach akustycznych, zdobiony naturalistycznymi malowidłami ściennymi nadwornego malarza szacha Abbasa. Z drewnianej werandy (posiadała fontannę) szach mógł oglądać wydarzenia na placu. Na południowej stronie placu znajduje się meczet Imama (Shah Mosque) - uważany za arcydzieło architektury perskiej, zbudowany na planie czterech iwanów (monumentalne wejścia do meczetu), zachwyca zdobieniami i wykończeniami o różnych motywach (roślinnych, geometrycznych, kaligraficznych). Na placu Imama znajduje się również wejście do jednego z najstarszych bazarów w Iranie , jest to zadaszona ulica o długości ok. dwu km. Po zwiedzeniu placu Imama, idziemy do położonego w pięknym parku Chehelsotoon - Pałacu czterdziestu kolumn - faktycznie jest ich dwadzieścia a druga dwudziestaka to kolumny odbijające się w wodzie basenu. Wnętrze pałacu dekorowane batalistycznymi malowidłami z epoki Safawidów. Pałac wykorzystywany był podczas ceremonii religijnych, narodowych i królewskich. Zmęczeni, wstępujemy na smaczne danie - beryani - placek z mielonym mięsem smażonym z przyprawami, orzechami a do tego słony jogurt i surowa cebula i świeża mięta do zagryzienia. Następny cel , to ormiańska katedra Zbawiciela, znajdująca się w dzielnicy Nowa Dżulfa . Bilet wstępu 150.000rial (ok.19PLN). Katedra Vank, to XVII wieczny obiekt, zdobiony pięknymi malowidłami przedstawiającymi biblijną historię stworzenia świata i wyrzucenia człowieka z Edenu. Na terenie dziedzińca jest też wolnostojąca dzwonnica. Jest to chyba jedyne miejsce w Iranie, gdzie można zobaczyć obrazy przedstawiające nagą kobietę!. Idziemy nad rzekę Zajande Rud aby zobaczyć słynne, historyczne mosty isfahańskie - Si-o Se Pol (most trzydziestu trzech łuków z 1602r) Khaju z 1650r. Widać, ze spacery wzdłuż rzeki i obok zabytkowych mostów cieszą się popularnością wśród mieszkańców, sadząc po tłumach jakie tam spotykamy. Pod koniec dnia wsiadamy w miejski autobus (niebieski) i jedziemy na przedmieścia Esfahanu, aby zobaczyć ruiny zoroastriańskiej świątyni ognia ( Ateszkadeh) - słynnych wieżach milczenia, gdzie zoroastrianie zostawiali ciała swoich zmarłych na pożarcie sępom, by w ten sposób zamknął się krąg życia i materia zmarłego ciała wróciła do świata. Świątynia usytuowana jest na szczycie skały, skąd roztacza się widok na miasto.