Geoblog.pl    zdzichu    Podróże    spacer z lwami w Senegalu 2016    śladami handlarzy niewolników
2016

śladami handlarzy niewolników

Gambia
Gambia, Albreda

Z przystani w Banjul płyniemy łodzią na wyspę Kunta Kinteh (wcześniej zwana wyspą Jamesa) położoną na rzece Gambia około 30 km od ujścia rzeki do oceanu Atlantyckiego. Znajdują się tu ruiny XVII-wiecznego fortu - Fort James, które, wraz z kilkoma historycznymi budowlami w Albredzie, zostały w 2003 roku wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO – jest to najciekawszy zabytek w tym kraju. Wyspa ta wraz z fortem przez ponad cztery wieki stanowiła bazę przeładunkową dla wysyłki niewolników do Ameryki. Po zejściu na wyspę, oglądamy kamienne mury, które kiedyś stanowiły brytyjski garnizon i cele w których przetrzymywano niewolników i na wpół zardzewiałe armaty. Wyspa pozbawiona praktycznie roślinności nie licząc baobabów, których owoce były jedynym pożywieniem przetrzymywanych tam niewolników. Niestety, wyspa systematycznie się zapada – zniknęło już prawie trzy czwarte jej powierzchni, jest to spowodowane stale podnoszącym się poziomem rzeki. Prawdopodobnie za kilkadziesiąt lat wyspa wraz ruinami fortu zostanie zalana przez rzekę. Po zwiedzeniu ruin fortu, płyniemy do oddalonej o 3 km od wyspy Kunta Kinteh Albredy, położonej na północnym brzegu rzeki. Przybijamy do długiego betonowego pomostu-mola. Na przedłużeniu pomostu, na brzegu rzeki stoi pomnik wolności – postać zrywająca kajdany, mająca glob ziemski zamiast głowy. Nad pomnikiem łopocze flaga Ghany, pierwszego kraju Afryki, który zrzucił jarzmo kolonializmu w 1957r i zapoczątkował „afrykańską wiosnę ludów”. Po prawej stronie znajduje się francuska faktoria handlowa. Idąc dalej, przechodzimy obok ruin portugalskiego kościoła, dochodzimy do wioski Jufureh w której zwiedzamy Muzeum Niewolnictwa zorganizowane w XIX wiecznym budynku. W kilku salach możemy zobaczyć modele statków którymi przewożono niewolników do Ameryki, kajdany. W muzeum jest zakaz fotografowania. Przewodnik prowadzi nas na spotkanie do starszej kobiety w biało-czarnej chuście na głowie pani Tako Taal, sołtysa wioski Juffureh (przedstawiciel administracji państwowej) – odpowiedni certyfikat potwierdza fakt tego spotkania. Obok, centralnego placu wioski znajduje się niewielki targ z ludowymi wyrobami rzemieślniczymi. Juffereh, to wioska w której znajduje się dom słynnego niewolnika, na podstawie którego losów powstał serial "Korzenie".
Z Albredy jedziemy w kierunku granicy z Senegalem i po jej przekroczeniu w miejscowości Amdallai oraz zmianie środka lokomocji na senegalski busik - gelli-gelli jedziemy do miejscowości Toubacouta. Wymiana waluty na miejscową (frank CFA) odbywa się w busiku, kantor przychodzi do turysty. Zatrzymujemy się w hotelu Keur Saloum i po zakwaterowaniu z hotelowej przystani wypływamy łodzią na rozlewiska rzeki Saloum. Odwiedzamy wyspę baobabów i podglądamy ptaki przygotowujące się do noclegu na wyspie ptaków. Wracamy do hotelu po zachodzie słońca. Pojawiły się komary, przed którymi chroniliśmy się używając repelenty.