Geoblog.pl    zdzichu    Podróże    Kerala, Tamil Nadu i Sri Lanka 2016r    Mihintale, Isurumunija
2016

Mihintale, Isurumunija

Sri Lanka
Sri Lanka, Mihintale

Rano jedziemy do położonego o 12 km od Anuradhapura - Mihintale , niedużej miejscowości z kompleksem świątyń buddyjskich na szczycie góry, miejscem licznych pielgrzymek. Uważa się, że to w tym miejscu narodził się buddyzm na wyspie. Wg legendy , właśnie w tym miejscu indyjski misjonarz Mahinda w 247 r.p.n.e. nawrócił na buddyzm króla Dewampije Tissa. U podnóża góry zwiedzamy pozostałości klasztoru buddyjskiego - prostokątnej jadalni (refektarz) z dobrze zachowanym systemem rurociągów . Na szczyt prowadzi 1840 starożytnych granitowych schodów. Po pokonaniu schodów dochodzimy do płaszczyzny między szczytami i dalsze zwiedzanie świętych miejsc odbywamy w skarpetkach (obuwie zostawiamy u bileterów). Bilet wstępu, to 500 rupii lankijskich. Oglądamy małą stupę ( Ambasthala Dagaba, w której podobno przechowywane są relikwie Mahinda ), otoczoną ruinami pałacu zbudowanego przez króla Makalantissa, obok znajduje się posąg będący prawdopodobnie wyobrażeniem króla Tissy. . Przed nami trzy szczyty – na jednym znajduje się duży, biały posąg Buddy, na drugim duża stupa, zwana „Maha Stupa” . Trzeci szczyt, to skała (Aradhana Gala) do której prowadzi zabezpieczony łańcuchowymi poręczami szlak, na której wg legendy wylądował Mahinda. Wracając z Mihintale , zwiedzanie Anuradhapura rozpoczynamy od zespołu klasztornego Isurumunija (Isurumuni Raja Maha Viharaya) – wstęp 200 rupii lankijskich, buty zostawiamy u bileterów – założonego za panowania króla Devanampija Tissa (III wiek p.n.e.). Kamiennymi schodami wchodzimy do pomieszczenia , gdzie znajduje się główny posąg Buddy. Poniżej znajduje się staw, zdobiony płaskorzeźbą słoni kapiących się w stawie wyrzeźbione w skale otaczającej staw. Obok znajduje się nieduża współczesna świątynia buddyjska z kolorowo pomalowanym posągiem leżącego Buddy, ozdobiona ściennymi obrazkami ilustrującymi historię Isurumunija. W muzeum oglądamy zgromadzone eksponaty – wśród nich rzeźba przedstawiająca rodzinę królewską oraz rzeźbę „ The Lovers”.
Z Isurumunija jedziemy do Sri Maha Bodhi – najstarszego historycznie udokumentowanego drzewa. Wg legendy , szczep drzewa Bo został przywieziony przez mniszkę Sangamittę, siostrę lub córkę Mahindy, który jako wysłannik króla Asioki sprowadził buddyzm na wyspę. Samo drzewo, podtrzymywane jest żółtymi podporami i odgrodzone kilkoma liniami murów z osobnymi wejściami. Niestety, zewnętrzny mur był zamknięty i samo święte drzewo oglądamy przez kraty bramy. Spacerkiem idziemy chodnikiem ozdobionym stylowymi lampami do Ruwanweli, z towarzyszącymi nam stadami małp – langurów szarych i makaków czyhających na niesione przez pielgrzymów lub turystów kwiaty lilii wodnych i lotosu, składane w ofierze przed posągiem Buddy.
Stupa Ruwanweli, budowana w 140 r p.n.e. za panowania króla Duttugemunu, jest centrum pielgrzymek buddystów na wyspie, którzy uważają, ze mieszczą się tam różne cenne relikwie. Teren stupy otoczony jest ogrodzeniem ozdobionym 344 głowami słoni. Zwiedzanie świątyni odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, oczywiście boso lub lepiej w skarpetkach, bo podłoże było tak nagrzane, że można było sobie poparzyć stopy.