Geoblog.pl    zdzichu    Podróże    Kerala, Tamil Nadu i Sri Lanka 2016r    Dambulla, świątynia Zęba
2016

Dambulla, świątynia Zęba

Sri Lanka
Sri Lanka, Kandy

Wczesnym rankiem żegnamy się z Anuradhapura i jedziemy w kierunku Kandy. Po drodze zatrzymujemy się w Dambulla, gdzie zwiedzamy największy i najlepiej zachowany zespół klasztorny z buddyjską Złotą Świątynie, będącą przez 22 wieki celem pielgrzymek buddystów i jednocześnie najpopularniejszym historycznym miejscem na Sri Lance. Przy wejściu – kasach biletowych (bilet 1500 rupii lankijskich) , znajduje się współczesna „Złota Świątynia” ze złoty siedzącym Buddą o wysokości 30 m. Aby dotrzeć do skalnych Świątyń, idziemy stromym zboczem i schodami na szczyt, w towarzystwie stada małp, pokonując przeszło 150 metrowe przewyższenie, oczywiście boso ( ja w skarpetkach, które po zejściu były tak zniszczone, że musiałem je wyrzucić). Ze szczytu roztacza się ładny widok i widać nawet Sigiriye. W świątyni zgromadzono 157 rzeźb Buddy w różnych pozach i rozmiarach – największy liczy 15 metrów a ściany jaskiń pokryte są freskami z różnych okresów (między I w p.n.e. do XVIII w n.e.) o łącznej powierzchni 2100 metrów kwadratowych. Świątynia zlokalizowana jest w pięciu grotach-jaskiniach:
• Świątynia Króla Boga (Dewadżara Wihara) - ozdobiona malowidłami ściennymi i z rzeźbą odpoczywającego Buddy wykonaną z jednego kawałka skały o długości 14m;
• Świątynia Wielkiego Króla (Maharadża Wihara ) – największa jaskinia (52m x 23m i wysokości do 7 metrów), z zachowanymi ściennymi freskami z życia Buddy;
• Wielka Nowa Świątynia (Maha Alut Wihara ) – pochodząca z XVIII wieku, z 9 metrowym posągiem odpoczywającego Buddy,
• Świątynia poświęcona królowej Somawathi (Pacchima Wihara) ;
• Druga Nowa Świątynia (Dewana Alut Wihara) - najmłodsza (XVII wiek) ze wszystkich Świątyń z posągiem leżącego Buddy otoczonego pięcioma innymi figurami wykonanymi z cegieł i gipsu, a nie wykute w kamieniu tak jak te w pozostałych jaskiniach.
Opuszczamy Złotą Świątynie w Dambulli, zmieniamy klimat i zatrzymujemy się w Ayurvedyjskiej wiosce (Oak-Ray Isiwara Ayurvedic Village), gdzie poznajemy i oglądamy rosnące rośliny - przyprawy , które znamy z codziennego używania w kuchni, jak: kakao, cynamon, pieprz, chili, wanilia, trawa cytrynowa, gałka muszkatołowa, imbir, kurkuma, szafran, ziele angielski i inne. W trakcie spaceru przyglądamy się w jaki sposób pozyskiwany jest cynamon oraz jak robione są tradycyjne mieszanki ziołowe. Po spacerze, w sklepie firmowym na terenie ogrodu, możemy kupić wiele przypraw i mieszanek ziołowych a także specyfików medycyny ayurvedyjskiej na różne dolegliwości. Tanie nie są.
Kandy, to miasto założone w XIV wieku i ostatnia stolica królów lankijskich. Miasto do dziś jest uznawane za duchową stolicę kraju. W samym centrum miasta, znajduje się świątynia Dalada Maligawa, w której przechowywana jest najświętsza relikwia dla buddystów na wyspie – święty ząb Buddy. Przyciąga codziennie tłumy wiernych i turystów - nie tylko samych Lankijczyków, ale i buddyjskich pielgrzymów z całego świata. Kiedyś świątynia wchodziła w skład kompleksu pałacowego władców królestwa, którzy mieli obowiązek dbania o bezpieczeństwo relikwii (kto miał relikwie, ten miał władzę). Relikwia przechowywana jest w złotym, bogato zdobionym puzderku, w kaplicy znajdującej się na piętrze świątyni. Małe drzwiczki do pomieszczenia w którym przechowywana jest relikwia, otwierane są trzy razy dziennie, aby pielgrzymi mogli podejść i z daleka zobaczyć piękną szkatułkę – „świętego zęba Buddy” nie da się zobaczyć. Przechodząc obok drzwiczek, nie można przystanąć – stojący obok strażnicy wymagają aby tłum pielgrzymów cały czas się posuwał do przodu. W tłumie panuje podniosła atmosfera, pielgrzymi składają przyniesione ze sobą kwiaty, w powietrzu unosi się zapach palonych kadzideł a całości dopełnia rytmiczny dźwięk bębnów. Wejście do świątyni, jest chronione przez bramki bezpieczeństwa i kontrolę osobistą, podobną jak przy wejściu na lotnisko – to wynik zamachu bombowego jaki miał tu miejsce parę lat temu. Świątynię zwiedzamy boso (obuwie zostawiamy w szatnie przed wejściem) oraz należy mieć zakryte ramiona i nogi. O godzinie 17.oo idziemy do Centrum Kultury Kandy na pokaz tańców z Kandy i Południowej Sri Lanki, otrzymujemy program w języku polskim!!!
Podczas godzinnego występu artyści demonstrują tańce ludowe : tradycyjne powitanie donośnym brzmieniem z wielkiej muszli (konchy), taniec kobry, taniec masek pokazujący zabicie kobry przez mitycznego ptaka Garuda, taniec pokazujący gracje ruchu pawia, taniec z udziałem instrumentów muzycznych podobnych do tamburynu , taniec w którym artysta wykonuje żonglerkę talerzami, taniec ognia i na zakończenie pokaz chodzenia boso po rozżarzonych węglach. Nocujemy w hotelu Casamara. Po kolacji krótki spacer nabrzeżem sztucznego jeziora (Kandy Lake ) wybudowanego na początku XIX wieku.