Geoblog.pl    zdzichu    Podróże    Kerala, Tamil Nadu i Sri Lanka 2016r    PN Yala
2016

PN Yala

Sri Lanka
Sri Lanka, Tissamaharama

Tego dnia czekała nas wczesna pobudka, planowaliśmy dojechać do Parku Narodowego Yala na fotograficzne safari. Zatrzymujemy się przy malowniczym wodospadzie „Rawana Falls”. Wodospad liczy 25 metrów wysokości. Oglądamy go z głównej drogi, gdzie gromadzą się tłumy ludzi i makaków, czyhających aby wyrwać komuś coś do jedzenia. Dojeżdżamy do Kataragama , gdzie zjadamy obiad, wynajmujemy „jeepa” i jedziemy do na safari Parku Yale. Wstęp do parku to koszt 3000 rupii, wynajęcie jeepa to dalsze 4500-5000 rupii, w zależności od firmy organizującej safari za półdniową wycieczkę. Park Yala , to najstarszy i drugi co do wielkości rezerwat przyrody na wyspie, i miejsce gdzie jest najwięcej lampartów na km kwadratowy. Park jest ostoją dzikiego ptactwa ale i słoni, niedźwiedzi wargaczy, bawołów indyjskich oraz dzikich kotów – lampartów. Niestety, najlepszy czas na spotkanie lamparta , to wcześnie rano, a my jesteśmy po południu. Ale w ciągu tych paru godzin udaje się nam upolować stado słoni w kąpieli, bawoły, jelenie, mangustę, warany i kilka ptaków w tym pawie indyjskie w tańcu godowym. Trasa safari wiodła nad brzeg oceanu, gdzie zrobiliśmy sobie krótką przerwę, dla rozprostowania nóg i pomoczenia nóg w chłodnej wodzie oceanu. Zabraliśmy swoje rzeczy z samochodu, ponieważ mogły stać się łupem biegających wkoło małp. Niestety, to przyjemnie wyglądające miejsce miało swą tragiczną kartę – fala tsunami w grudniu 2004r zniszczyła znajdujące się bezpośrednio przy plaży budynki – hotel i restauracje, po których zostały jedynie fundamenty. Na terenie parku zginęła wtedy znaczna liczba turystów i organizatorów safari. Tragedie upamiętnia pomnik – arkusze blachy stylizowane na fale tsunami.
Wieczorem docieramy do hotelu Magampura Resort w Tissamaharama, gdzie doprowadzamy się do porządku – po safari byliśmy pokryci czerwonym pyłem.